Oleje mineralne

Olej silnikowy ma dla silnika niezwykle ważne znaczenie, dlatego należy pamiętać o  regularnej wymianie i umiejętnie dobierać jego rodzaj do naszej jednostki napędowej. Funkcjami oleju silnikowego jest między innymi redukcja tarcia w silniku, dzięki czemu elementy takie jak tłoki, pierścienie, łożyska czy cylindry są chronione przed przedwczesnym zużyciem. Poza tym, olej silnikowy chłodzi te komponenty, uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, co pozwala na wytworzenie wysokiego ciśnienia w cylindrze.

Podstawowym rodzajem olejów silnikowych są oleje mineralne. Stanowią one mieszaninę wysokowrzących (temperatura powyżej 350 stopni Celsjusza) węglowodorów nasyconych i aromatycznych z pewną domieszką związków heterocyklicznych. Oleje mineralne są otrzymywane w procesie destylacji ropy naftowej. Stanowią bazę dla innych olejów, jest głównym składnikiem większości olejów silnikowych, przekładniowych czy hydraulicznych.

W przypadku olejów mineralnych, tak jak w każdym oleju silnikowym, stosuje się dwa parametry opisujące. Pierwszym z nich jest lepkość, a drugim – klasa jakości. Klasa jakości składa się z dwóch liter, przykładowo – „SH„. Pierwsza z nich określa typ silnika, do jakiego przeznaczony jest olej mineralny (S dla benzyny, C dla diesla), a druga opisuje klasę jakości. Im litera jest bliżej końca alfabetu, tym wyższa jest jakość oleju. Drugim, wspomnianym wcześniej parametrem jest lepkość, która jest opisywana dwu-członowo, np. 15W/40. Im niższa pierwsza cyfra, tym olej będzie lepiej sprawował się w niskich temperaturach atmosferycznych, a im wyższa druga – w wysokich.

Kiedy już znamy sposób działania oleju, metody jego oznaczenia i skład, powinniśmy przystąpić do poprawnego doboru oleju do naszego samochodu. Jaką mamy pewność, że dany olej mineralny będzie pasować? Powinniśmy się kierować przede wszystkim specyfikacją techniczną producenta naszego auta. Obecnie, oleje mineralne są stosowane głównie przez kierowców starszych samochodów, z dużym przebiegiem. Do mocno wyeksploatowanych silników są specjalne oleje mineralne, które uszczelniają i wyciszają silnik oraz zmniejszają zużycie oleju.

Jeśli kupujemy auto nowe, z salonu, możemy mieć pewność, że olejem dedykowanym będzie olej syntetyczny. Należy to sprawdzić w instrukcji obsługi bądź skorzystać ze strony producenta i konfiguratora doboru olejów. Wtedy jasno otrzymamy wiadomość, jaki olej będzie najlepszy dla naszego auta (marka jest sprawą drugorzędna, istotna jest wspomniana wcześniej specyfikacja).

Natomiast gdy kupujemy auto używane, i nie wiemy jaki olej był wykorzystywany, powinniśmy unikać oleju syntetycznego. Ma on bowiem bardzo dobre właściwości myjące, i w sytuacji gdy poprzedni właściciel lał olej mineralny, może to spowodować rozszczelnienie silnika i wypłukanie osadów. A to z kolei niesie ryzyko zatkania kanałów olejowych i zatarcia silnika. Dlatego też, eksperci zalecają wlewać półsyntetyk, jeśli nie wiemy jaki był stosowany olej, a silnik nie ma dużego przebiegu. Natomiast do silnika o dużym przebiegu bezpieczniej jest zalać olej mineralny dobrej jakości. Niwelujemy tym samym ewentualną możliwość wypłukania osadów i rozszczelnienia silnika. Na koniec, warto podkreślić, że nie ma określonej granicy przebiegu, przy którym należy przejść z oleju syntetycznego na mineralny. Jest to zależne tylko i wyłącznie od kondycji silnika.

Napisz komentarz, lub dodaj trackback ze swojej strony.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress