Filtry kabinowe

Według badań i sondaży, co trzeci kierowca samochodu jest alergikiem bądź posiada skłonność do tymczasowych reakcji alergicznych. Dlatego właśnie bardzo ważne jest, aby dbać o sprawny filtr kabinowy w naszym aucie – pozwoli nam to na komfortową, a co najważniejsze, bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Od niedawno filtr ten znajduje się w coraz większej ilości samochodów – zwłaszcza w tych wyposażonych w klimatyzację.

Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza dostającego się do środka auta. Dzięki niemu, do kabiny nie dostają się pyłki roślin, zarodniki grzybów, kurz, dym, cząstki asfaltu, drobiny gumy (powstałe w wyniku ścierania się opon), kwarcu i innych zanieczyszczeń unoszących się w atmosferze tuż nad jezdnią. Ściślej rzecz ujmując, filtr kabinowy wychwytuje już mikro-cząstki o średnicy przekraczającej 0,6 mikrona. Tutaj należy wspomnieć o istniejącym podziale  filtrów na standardowe, i te zawierające węgiel aktywny. Te ostatnie posiadają cztery aktywne warstwy filtrujące, a czwarta (dodatkowa) pochłania szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek siarki, tlenek azotu, ozon i węglowodory.

Jeśli w naszym samochodzie od dłuższego czasu filtr kabinowy nie był wymieniany, możemy doświadczyć nieprzyjemnych, a czasem wręcz niebezpiecznych symptomów. Możemy do nich zaliczyć np. reakcje alergiczne u kierowcy, takie jak łzawiące oczy, bóle głowy i zatok. Jest to szczególnie warte zaznaczenia, bowiem powstaje ryzyko utraty koncentracji i spowodowania wypadku drogowego. Dodatkowo zapełniony filtr oznacza zmniejszony przepływ powietrza. Może to powodować przeciążenie, a nawet przegrzanie silnika dmuchawy. Wśród kolejnych objawów warto też wymienić nieprzyjemny zapach w przedziale pasażerskim, możliwość zalęgnięcia się grzybów i bakterii w układzie klimatyzacji, czy też parowanie szyb.

Właśnie dlatego warto pamiętać o regularnej wymianie tego komponentu. Powinniśmy robić to raz do roku (najlepiej bezpośrednio przed sezonem wiosennym) bądź po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów. Jeśli czujemy się na siłach, możemy wymienić filtr kabinowy samodzielnie – sam montaż nie powinien nam sprawić specjalnej trudności. Ważna jest natomiast wiedza, gdzie w naszym samochodzie jest on zamontowany – w zależności od modelu, lokalizacja potrafi być różna. Zazwyczaj jest umieszczony pod maską w okolicy podszybia, bądź w środku auta, w kabinie. Jeśli dotyczy nas pierwszy przykład, istnieje możliwość, że będziemy zmuszeni do zdejmowania uszczelek lub demontażu wycieraczek. Natomiast filtry ulokowane w kabinie w dużej ilości przypadków schowane są w okolicach deski rozdzielczej, nad schowkiem lub za nim.

Jak widać, korzyści ze sprawnego i nowego filtra kabinowego mogą być naprawdę spore. Warto pamiętać, że do wymiany powinniśmy korzystać z produktów znanych producentów, którzy ugruntowali swoją pozycję na rynku od kilkudziesięciu lat. Producenci tacy jak Bosch, Mann, Filtron, Mahle czy Hengst gwarantują, że jazda naszym samochodem będzie bezpieczna i komfortowa w każdych warunkach.

Napisz komentarz, lub dodaj trackback ze swojej strony.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress