Filtry przeciwpyłkowe

Do niedawna filtry przeciwpyłkowe były instalowane tylko w autach luksusowych lub należących do klasy średniej. Obecnie niemal wszystkie nowe samochody są wyposażone w ten element. W Stanach Zjednoczonych prawie 30% aut wyposażonych jest w filtry przeciwpyłkowe, a w Europie prawie każdy nowy samochód ma już w filtr przeciwpyłkowy, w tym 30% z węglem aktywnym. W Niemczech ponad połowa aut osobowych, wyjeżdżających z salonu ma filtry z węglem aktywnym.

Filtry przeciwpyłkowe są bardzo ważne dla każdego auta, jednakże, co ciekawe – nie mają zbytnio dużego wpływu na stan techniczny pojazdu. Zatem o co chodzi? Otóż, filtry przeciwpyłkowe mają ogromne znaczenie dla stanu zdrowia kierowcy. Ich zadaniem jest filtracja i oczyszczanie powietrza, które dostaje się do kabiny auta. Jest w nim bowiem pełno zanieczyszczeń z otoczenia, takich jak piasek, kurz, drobinki asfaltu, spaliny czy pyłki roślin.

Warto zatem pamiętać o regularnej wymianie filtrów przeciwpyłkowych, zwłaszcza przed sezonem wiosennym. Jest to okres wzmożonego pylenia roślin, i ciężki czas dla alergików, którzy odczuwają takie objawy jak bóle głowy, zatok czy łzawiące oczy. Czasem, w niektórych przypadkach, może to doprowadzić nawet do ciężkiego wypadku drogowego!

Jak widać, zużyty filtr przeciwpyłkowy może być przyczyną nie tylko dyskomfortu fizycznego, ale również i zagrożeń na drodze. Kiedy jest on zapchany nieczystościami, doświadczamy takich objawów jak parujące szyby (a co za tym idzie – ograniczenie widoczności), nieprzyjemny zapach stęchlizny w kabinie czy mniejsza wydajność klimatyzacji. Dodatkowo, zużyty filtr przeciwpyłkowy może stać się też idealnym podłożem dla rozwoju bakterii i grzybów, które trafiają do środka auta i są wdychane przez kierowcę i pasażerów.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów przeciwpyłkowych – standardowe oraz z węglem aktywnym. Te drugie posiadają cztery warstwy filtrujące, i z reguły są droższe od standardowych. Ich dodatkowym zadaniem jest eliminacja takich szkodliwych dla zdrowia gazów, m.in. ozonu, tlenku azotu, węglowodorów i dwutlenku siarki.

Wymiana filtra przeciwpyłkowego nie powinna sprawiać specjalnych trudności, nawet osobie nie będącej obeznaną z motoryzacją. Z instrukcją w ręku filtr można wymienić samodzielnie. Większość współczesnych aut posiada filtry przeciwpyłkowe umieszczone na podszybiu pod plastikowymi maskownicami, czasem jednak dostęp do nich jest możliwy z wnętrza auta (np. po zdemontowaniu schowka).

Ciężko jest określić okres, po jakim należy wymienić filtr przeciwpyłkowy. Wszystko  zależy od warunków i sposobu w jaki użytkowany był samochód. Praktyka nakazuje jednak, aby robić to co 15 tys. przebiegu lub przynajmniej raz do roku

Napisz komentarz, lub dodaj trackback ze swojej strony.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress