Zrób to sam – wymiana filtra kabinowego

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek co kierowcy aut z zaparowanymi szybami widzą podczas jazdy? A może sami codziennie zmagacie się z tym problem i nie wiecie jak jemu zaradzić oraz co jest jego przyczyną? Zaparowane szyby to brak dobrej widoczności i możliwości prawidłowej oceny sytuacji na drodze. Pamiętajmy, że od tego zależy nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale również innych uczestników ruchu drogowego oraz pieszych i rowerzystów.

Przyczyną parowania szyb w aucie jest wilgoć. Do czynienia mamy z nią najczęściej w okresie jesienno-zimowym. Wilgoć przenoszona jest do auta na przemoczonych ubraniach lub butach kierowcy i pasażerów, osadzając się na tapicerce i dywanikach. Nie ona jedna odpowiedzialna jest za parowanie szyb. Spora cześć kierowców nie dba o regularną wymianę filtra kabinowego oraz nie używa nawiewu w aucie. Sprawdźmy jakie są funkcje filtra kabinowego i na czym polega wymiana.

Filtr kabinowy – funkcje i zastosowanie

Filtr kabinowy, zwany inaczej filtrem przeciwpyłkowym odpowiada za oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza auta. Dzięki zastosowaniu go do wnętrza pojazdu nie dostają się zanieczyszczenia takie jak kurz, pyłki, sadza, szkodliwe gazy oraz inne zanieczyszczenia z nawierzchni po której się poruszamy.

Pomimo tego, że filtry te spełniają istotną rolę to niestety duża część kierowców zapomina o ich regularnej wymianie. Eksperci zalecają wymianę filtra przeciwpyłkowego raz do roku, lub po przejechaniu 15 tys. km. Dobrze jest jednak wymienić filtr dwa razy w roku, przed i po zimie – szczególnie, gdy auto eksploatowane jest w mieście, gdzie emisja spalin przemysłowych jest znacznie wyższa. Regularna wymiana filtra kabinowego gwarantuje zatrzymanie zanieczyszczeń i nieprzyjemnych zapachów oraz ogranicza prawdopodobieństwo parowania szyb. Dodatkowo przyczynia się do zwiększenia wydajności klimatyzacji i dmuchawy. Regularnie wymieniany filtr ma zbawienne działanie na alergików i astmatyków. Zanieczyszczony, zabity i wilgotny filtr to raj dla grzybów i wylęgarnia szkodliwych dla człowieka drobnoustrojów.

Przed wymianą musimy wiedzieć, że na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów kabinowych – zwykłe, standardowe oraz filtry z tzw. węglem aktywnym. Czym się różnią? Filtry z węglem aktywnym posiadają dodatkowe warstwy filtrujące. Są one przez to droższe niż standardowe filtry przeciwpyłkowe, jednak skuteczność ich działania jest o wiele większa. Pochłaniają one dodatkowo wiele szkodliwych gazów takich jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu.

Wymiana filtra, czyli zrób to sam

Wymiana filtra kabinowego w większości samochodów osobowych jest dziecinnie prosta. Rozpocząć ją należy od odszukania miejsca montażu filtra. Miejsce w którym zamontowany jest filtr kabinowy jest kwestią indywidualną każdego z producentów samochodów. Tak jak wspomnieliśmy powyżej wymiana może być bardzo prosta i zająć 10 minut, jednak zdarza się, że czas ten wydłuża się nawet do 2 godzin.

Pierwszym miejscem, które należy sprawdzić jest okolica podszybia pod maską. Zdarza się, że podczas wymiany filtra umiejscowionego w tej okolicy zmuszeni będziemy do demontażu uszczelek lub wycieraczek. Drugim często spotykanym miejscem jest wnętrze auta, najczęściej w okolicach deski rozdzielczej i schowka od strony pasażera. Rzadziej zdarza się, że filtry montowane są w okolicy pedałów lub komory silnikowej.

Załóżmy, że każdy z Was wie gdzie znaleźć filtr kabinowy w aucie. Co dalej? W celu demontażu starego filtra należy znaleźć zatrzaski, które znajdują się przy filtrze kabinowym. Następnie wysuwamy filtr i możemy przejść do wymiany filtra na nowy. Pamiętajmy, aby filtr zamontować odpowiednią stroną – pomocne są więc strzałki, które znajdziemy na bokach filtra, zarówno na wkładzie jak i jego obudowie. Po zamontowaniu wkładu do obudowy, montujemy filtr na właściwe miejsce. Po dociśnięciu zatrzasków i montażu innych elementów – wymiana filtra została zakończona ! Gotowe.

Wybór filtra jest kwestią indywidualną każdego z nas. Bez względu na to, czy zdecydujemy się na montaż zwykłego filtra kabinowego, czy z węglem aktywnym – wybierajmy sprawdzonych producentów.

Napisz komentarz, lub dodaj trackback ze swojej strony.

Jeden komentarz do “Zrób to sam – wymiana filtra kabinowego”

  1. Arek pisze:

    Zrobione, fajnie i prosto opisane 🙂

Dodaj komentarz

Powered by WordPress