Filtry paliwa odpowiadają w aucie za czyszczenie zanieczyszczonego paliwa, niezwykle istotne jest zatem aby pamiętać o ich regularnej wymianie. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że układ wtryskowy w naszym samochodzie będzie sprawował się sprawnie. Tym bardziej, że przeciętnie koszt filtra paliwa to kilkadziesiąt złotych, a wymiana nie powinna sprawiać problemów nawet laikowi.
Wśród filtrów paliwa rozróżniamy trzy główne kategorie: filtry przewodowe do silników gaźnikowych, filtry Jetronic do silników z wtryskiem benzyny oraz filtry paliwa Diesel.
Dlaczego filtry paliwa są tak ważne?
Otóż, paliwa podczas procesu produkcji, transportu czy magazynowania mogą ulec zanieczyszczeniu. Następnie, obecne w powietrzu cząstki i woda mogą dostać się do paliwa, poprzez odpowietrznik zbiornika. Właśnie dlatego, korzystamy z filtra paliwa – chroni on delikatne komponenty samochodowych układów zasilania. Poza tym, gdy filtr paliwa się zatyka bądź jest niesprawny, dopływ paliwa do silnika jest bardzo mocno ograniczony. Co za tym idzie, osiągi i płynność pracy maleją, nawet przy pełnych zakresach prędkości obrotowych. Mogą też pojawić się kłopoty związane z układem rozruchowym.
Filtr paliwa umieszczony jest najczęściej w komorze silnika, bądź jest przytwierdzony do podwozia, znajdując się w specjalnej obudowie, dzięki której chroniony jest przed dodatkowymi zanieczyszczeniami. Zdarza się też, że producenci samochodów umieszczają filtr paliwa w zbiorniku, bezpośrednio na pompie paliwowej.
Co ile należy wymieniać filtr paliwa?
Ciężko jednoznacznie to stwierdzić, ponieważ każdy indywidualny przypadek rządzi się własnymi prawami. Generalnie mówi się o wymianie po osiągnięciu danego przebiegu, od 30 tys. do 100 tys. km. W przypadku silnika diesla, eksperci zalecają wymianę przed każdym sezonem zimowym. Jest to dosyć istotne, ponieważ olej napędowy ma tendencję do mętnienia i zwiększania swojej lepkości wraz ze spadkiem temperatury, a poniżej pewnej jej wartości wydziela się parafina. Dlatego też filtry do diesla są wyposażone w swego rodzaju odstojnik, w którym zbierają się woda i zanieczyszczone fragmenty oleju napędowego – powinno się więc je wymieniać częściej niż np. w przypadku silników benzynowych.
Czy wymiana filtra paliwa jest czynnością, której możemy dokonać samodzielnie?
Z pewnością tak, w większości przypadków jest to banalnie proste. Zwykle ogranicza się to do odkręcenia dwóch opasek ściskających przewody, wyjęciu starego filtra i założenia nowego. Czasami możemy jednak natrafić na przeszkody, jak chociażby skorodowane połączenia czy problemy z odkręceniem opasek. Trzeba też pamiętać, że niektóre silniki wysokoprężne (diesla) wymagają odpowietrzania, i w tym celu po wymianie filtra paliwa należy ręczną pompką napompować paliwo.
Najbardziej znane firmy produkujące filtry paliwa to m.in. Hengst, Bosch, Filtron, Mann, Mahle czy Febi Bilstein. Pamiętajmy, że nie warto oszczędzać na filtrach paliwa – jest to część stosunkowo tania, a montaż komponentu o niskiej jakości może mieć opłakane skutki dla naszego samochodu.
Bardzo dobry artykuł. Jak dla mnie, pod względem ceny i jakości wykonania zdecydowanie zwycięża Mahle. Kupując tańsze odpowiedniki można narazić się na kolejne kłopoty.