Jaki filtr paliwa?

Układy paliwowe w dzisiejszych czasach najczęściej nie cierpią z powodu niskiej jakości paliwa. Dzieje się tak głównie dlatego, że stosowane w samochodach filtry paliwa bardzo dobrze wykonują swoją pracę, zwłaszcza te w silnikach z zasilaniem wtryskowym. Przyjrzyjmy się zatem tej części trochę dokładniej.

Układ wtryskowy, ze względu na swoją skomplikowaną budowę, wymaga czystej benzyny. Aby to zapewnić stosuje się filtry paliwa, które głęboko ukryte, składują wszelkie zanieczyszczenia zawarte w paliwie.

Często nie wiemy w jakim stanie znajduje się filtr paliwa, a silnik pracuje bez zarzutu. Czy w takim wypadku nie warto wymieniać tej części? Otóż, tak czy siak, powinniśmy regularnie go wymieniać, najlepiej co rok. Nie jesteśmy bowiem w stanie dowiedzieć się, ile zanieczyszczeń odłożyło się w filtrze i czy nie stwarza on już nadmiernych oporów przepływowi benzyny.

Pompa ciśnieniowa układu wtryskowego będzie tylko przez pewien czas radzić sobie z tego typu problemami. Realnie rzecz biorąc, filtr paliwa w silnikach benzynowych powinniśmy wymieniać zależnie od przebiegu samochodu oraz czystości benzyny. Czystość paliwa pozostaje w naszej gestii, toteż czasem warto wymienić filtr, który był jeszcze całkiem czysty.

W przypadku silników diesla sprawa wygląda zgoła inaczej. Oczywiście, i w tym przypadku potrzebne jest bardzo czyste paliwo, ale poza tym olej napędowy ma tendencję do mętnienia i zwiększania swojej lepkości wraz ze spadkiem temperatury, a poniżej pewnej jej wartości wydziela się z niego parafina. Takie zjawisko zachodzi zarówno w zbiorniku paliwa, jak i w filtrze paliwa.

Aby zneutralizować sytuację tego typu, silniki wysokoprężne posiadają swego rodzaju odstojnik, gdzie składowana jest woda i cięższe cząstki oleju. O ile w trakcie lata jest on mniej potrzebny, to w zimie jego zastosowanie jest całkowicie uzasadnione. W trakcie pór roku, kiedy występują niskie temperatury atmosferyczne, powinno się go odkręcać i czyścić co kilka tysięcy kilometrów.

Tak czy inaczej, najlepszym rozwiązaniem jest regularne (coroczne) wymienianie filtra paliwa przed każdym sezonem zimowym. Mimo tego, że korzystamy w tym okresie z zimowego oleju napędowego, a niektórzy kierowcy kupują depresatory (dodatki do paliwa rozpuszczające parafinę), to wymiana filtra paliwa jest jak najbardziej zalecana, zapewni to nam bowiem bezproblemową pracę silnika nawet w bardzo niskich temperaturach.

Napisz komentarz, lub dodaj trackback ze swojej strony.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress