Filtry powietrza

Jednym z filtrów potrzebnych do prawidłowej pracy silnika, a praktycznie – całego auta, jest filtr powietrza. Dlaczego tak jest? Otóż, silniki samochodów prócz paliwa zużywają duże ilości powietrza, które trafia do niego wprost z zewnątrz. Co za tym idzie, powietrze to zawiera wiele zanieczyszczeń, takich jak kurz, drobinki kwarcu, piasek czy sadza. Właśnie z tego powodu korzystamy z filtrów powietrza, które uniemożliwiają dostęp brudów do silnika, co chroni nas od przyspieszonego zużycia tłoków czy cylindrów. Dodatkowo, część ta jednocześnie redukuje szumy, które powstają przez zasysane powietrze.

Sama jednak obecność filtra powietrza nie wystarcza. Część ta podlega bowiem intensywnej eksploatacji podczas jazdy, tak więc trzeba regularnie ją wymieniać. Zużyty, czy zatkany filtr powietrza może bowiem doprowadzić do wzrostu zużycia paliwa (w sytuacji, gdy do silnika nie doprowadzona jest dostateczna ilość powietrza). Poza tym, zmniejszony dopływ powietrza jest przyczyną spadku mocy silnika i powstawania bogatszej mieszanki w silnikach gaźnikowych. Ponadto, w sytuacji kiedy wkład filtrujący jest zanieczyszczony, jednostka napędowa wydziela do atmosfery więcej szkodliwych związków chemicznych.

W dzisiejszych czasach najbardziej popularnym rozwiązaniem wśród producentów filtrów powietrza jest wykorzystanie wkładów filtrujących, wykonanych z suchego, porowatego papieru. Ważne jest, aby wymieniając filtry wybierać wśród renomowanych producentów, którzy mają wieloletnie doświadczenie w produkcji filtrów powietrza. Możemy do nich zaliczyć między innymi Filtrona, Manna, Mahle czy Hengsta. Powinniśmy też zwrócić uwagę, czy wkład ma atest fabryczny producenta naszego samochodu.

Powstaje pytanie, co ile należy wymieniać filtr powietrza?

Według instrukcji, należy to zrobić po osiągnięciu danego przebiegu – od 10 do 40 tys. km. Natomiast w polskich warunkach drogowych zalecane jest, aby robić to częściej, bowiem koszt filtra nie jest wysoki (kształtuje się na poziomie kilkudziesięciu złotych) a profilaktyczne działanie może uratować nasz silnik od nieprzewidzianych usterek. Zawsze możemy samodzielnie sprawdzić czystość filtra, i ocenić czy ten nadaje się do wymiany, czy jest jeszcze na to za wcześnie. Sama wymiana nie powinna sprawić nam problemów, większość producentów samochodów skonstruowała mechanizm w taki sposób, by można było się dostać do niego za pomocą zwykłych narzędzi, takich jak śrubokręt.

Napisz komentarz, lub dodaj trackback ze swojej strony.

Dodaj komentarz

Powered by WordPress